Smarta lösningar
Den digitala idéresan fortsätter – nu genom Idéportalen
Hur kan digital teknik förenkla arbetssätt och därmed möta behov och utmaningar i samhällsutvecklingen? Det var frågan när Östersunds kommun 2020 lanserade Digiresan, ett projekt som blev en så lyckad idémotor att resan mot fler digitaliserade lösningar nu fortsätter i kommunens ordinarie verksamhet – Idéportalen.
Text: Per-Åke Hultberg
Utgångspunkten var att kommunen såg behovet att på allvar accelerera digitaliseringstakten, att med nya idéer och smart teknik effektivisera, förbättra och snabba på olika processer i förvaltningarnas olika verksamheter.
– Servicen mot medborgarna var också en viktig aspekt. Det gäller även ambitionen att vara en attraktiv arbetsgivare, säger Peter Borg, projektledare för kommunens IT-enhet, nu dessutom förändringsledare för nya Idéportalen.
Vem som helst kunde lämna in förslag på nya smarta lösningar, dels internt från medarbetare inom kommunens samtliga sju förvaltningar, och dels från alla invånare.
– Totalt fick vi in 201 förslag, varav 45 från Östersundsborna. En stor del har nu förverkligats. Vi ser till exempel att ny teknologi kan möta vissa delar av vårdens och omsorgens stora utmaningar. Det känns väldigt positivt, säger Peter Berg.
Vissa idéer kunde genomföras ganska enkelt med stöd från IT-enheten, utan några extra ekonomiska medel. Andra krävde större insatser. I vissa fall fanns redan satsningar igång som tangerade de nyinkomna förslagen.
– Att det från start fanns tillsatta resurser för genomförandet var en viktig framgångsfaktor, betonar Peter Borg. Både pengar och det faktum att utsedda personer inom de medverkande förvaltningarna fick möjlighet att driva arbetet med idéer och samtidigt fungera som en länk mellan projektet och förvaltningen.
Bland idéerna som nu är verklighet finns en stor bredd, både i fråga om användningsområden och teknikdjup. Eller vad sägs om digital signering av läkemedel, sensorer som meddelar snödjupet inför snöröjning, app för kostregistrering inom vården, virtuella rundturer på kommunens anläggningar och ett helt unikt skolplaneringsverktyg.
Har då den digitala mognaden inom Östersunds kommun ökat under de här tre åren?
– Ja, absolut. Innan vi startade projektet visade undersökningar att vi låg på genomsnittet för Sverige. Nu ligger vi klart högre. Samtidigt hade vi pandemin som också drev på digitaliseringen. I dag dominerar digitala möten inom vissa delar av kommunens verksamhet. Innan pandemin förekom det sällan.
Men som sagt, den digitala resan fortsätter även om Digiresan som projekt är över.
– I det vi kallar Idéportalen tar vi in alla typer av idéer, inte bara de som handlar om digitalisering.
– En sak är säker, det finns absolut ingen brist på idéer om vad som kan göra vår kommun och verksamhet bättre, tvärtom, säger Peter Berg och skrattar.